undefined

Søndag den 26. maj 2024

Forårstur 2024

Afgang fra Servicegaden bag COOP 365 i Frederikssund kl. 8:30. Derefter afgang fra det gamle rådhus på Røgerupvej i Skibby kl. 8:50.

Forventet hjemkost ca. kl. 18.

Så er det igen blevet tid for udflugt med de historiske foreninger i Frederikssund og Skibby. Denne gang har vi i udflugtsudvalget besluttet, at vi skal på en tur til Gjorslev Slot ved Store Heddinge.

Når vi kommer til slottet, deler vi os i 2 hold. Vi bliver vist rundt af 2 guider, der vil fortælle os om stedets historie. Gården blev bygget af Roskildebispen Peder Jensen Lodehat. En lille gade af velholdte bindingsværkshuse ligger mellem indkørselsporten og slottet. Vi bliver vist rundt på flere etager og der er kun trapper mellem etagerne – ingen elevator.

Fra Gjorslev Slot kører vi til Restaurant Udsigten, som har den fineste udsigt over Østersøen, hvor skal vi spise. Vi skal have kalvesteg af amerikansk Angus kalv med rødvinssovs og garniture.

Når vi mætte og forhåbentligt tilfredse kører videre til Præstø, får vi lige en halv times hvil i bussen, før vi skal på byvandring i Præstø med 2 lokale guider. De vil fortælle os om byens historie og de vil sikkert også fortælle om Svend Gønge som er en romanfigur, der er opfundet som pendant til de skånske Snaphaner.

På vejen hjem standser vi på en rasteplads og får kaffe, som chaufføren sørger for, samt et stykke medbragt hjemmelavet kage. Det var så hyggeligt sidst chaufføren lavede kaffe til os, derfor gentager vi succesen.

På vores udflugter har vi ofte været ude for at måtte skrive ventelister. Det er et luksusproblem. Men samtidig har vi oplevet, at nogen har tilmeldt sig og derefter er udeblevet. Derfor er vi nødt til at have sidste betalingsfrist torsdag den 16. maj. Herefter er tilmeldingen bindende.

Pris for turen inkl. frokost, men uden drikkevarer, er 425 kr. pr. person.

Indbetales på Mobile Pay 24201719 eller på konto:

2670-0433903969. Mærk betalingen med dit navn.

Tilmelding senest den 14. maj til:

Anette Schønwandt på tlf. 24201719 eller på e-mail anette.schoenwandt@post4.tele.dk

Inge Birthe Jensen på tlf. 28425211 eller på e-mail ingebirthe@kabelmail.dk