undefined

Onsdag den 16. oktober 2024 kl. 19:30

Palle Østergaard Sørensen

Arkæologiske fund fra jernalderen i bl.a. Frederikssund og Egedal

Aftenens foredragsholder er Palle Sørensen, som er arkæolog og museumsinspektør på ROMU. Palle skal fortælle om en række spændende jernalderfund, som er gjort i Frederikssund og Egedal kommuner.

Siden 1980’erne har metaldetektorerne bippet ivrigt i områderne omkring Hørup og Jørlunde i Frederikssund samt Ganløse i Egedal. Hundredvis af genstande af guld, sølv og bronze fra jernalderen og vikingetiden – altså, perioden 500 f.Kr. til omkring år 1.000 e.Kr – er dukket op af jorden. Men hvad betyder det, at der er gjort så mange fine fund her?

Palle Østergaard vil både fortælle om de mange fund og om spor efter bebyggelser med tilknyttede håndværksaktiviteter i området omkring Hørup i Frederikssund. Mønter, dele fra våben, spænder m.v.
Derudover er der ikke så langt derfra fundet spor efter en ofringsplads. Lokaliteten Lærkefryd ved Jørlunde minder meget et kultsted, hvor ofringer er foregået i det fri. Der er gjort en række kostbare fund som brakteater og stykker af guld, der kan være lagt ned i jorden som en ofring.

I jernalderen hører religiøs og politisk ledelse ofte sammen – men hvad fortæller fundene os om det nuværende Frederikssund og Egedals status i jernalderen? Kan man konkludere, at det har været et center for rigdom? Det – samt lidt om den store jernalder plads ved Gudme på Fyn - fortæller Palle Østergaard om i foredraget.

Kulturhuset Elværket

Ved Kirken 6, 3600 Frederikssund

Husk at medbringe kaffe eller lign. til pausen.

Øl og vand kan købes i caféen kontant eller på MobilePay.

Gratis adgang for medlemmer.

50 kr. for ikke-medlemmer.

Bliv medlem ved indgangen og kom gratis til foreningens foredrag. Prisen er kun 160 kr. for parmedlemskaber og 100 kr. for enkeltpersoner.