undefined

Onsdag den 16. april 2025 kl. 19:30

Peter Thinghøj Christiansen

Kalvøen - fra ø til land

Aftenens foredragsholder er foreningens formand, som vil fortælle den spændende lokale historie om Kalvøen.

En gang sejlede bønderne ud til øen hvor deres køer og kalve, sommeren over, gik og voksede sig store. Øen beskyttede landet og de folk der boede ved den dybe vig. Fra midten af 1800 året begyndte driftige folk en inddæmning ved hjælp af diger. Efter afvanding af området blev byens areal meget større. I starten var der marker, men de store områder blev langsomt bebygget. I den nordlige ende blev der anlagt sportsanlæg. Væddeløbsbane, og på toppen af Kalvøen blev der bygget restaurant. I dag er det svært at forestille sig at man på store områder går hvor der engang var fjord. Men fjorden minder os om det engang i mellem, Bløden hedder det stadig fordi det er blødt.

Peter Thinghøj Christiansen, formanden for Frederikssund Historiske Forening, fortæller historien ved hjælp af mange billeder.

Kulturhuset Elværket

Ved Kirken 6, 3600 Frederikssund

Husk at medbringe kaffe eller lign. til pausen.

Øl og vand kan købes i caféen kontant eller på MobilePay.

Gratis adgang for medlemmer.

50 kr. for ikke-medlemmer.

Bliv medlem ved indgangen og kom gratis til foreningens foredrag. Prisen er kun 160 kr. for parmedlemskaber og 100 kr. for enkeltpersoner.