undefined

Onsdag den 11. januar 2023 kl. 19:30

Anne Haslund Hansen

På sporet af faraoernes Ægypten - to danske 1700-tals ekspeditioner til Ægypten

Aftenens foredragsholder er seniorforsker ved Nationalmuseets Antiksamling med Ægypten som særligt forsknings- og formidlingsområde.

Søofficeren Frederik Ludvig Norden sejlede på Nilen i vinteren 1737-1738. Målet var at etablere handel med Etiopien, men noget uventet blev det virkelige resultat et rigt illustreret pragtværk om Ægypten, i både fortid og nutid. Nogle årtier senere besøgte Carsten Niebuhr - udødeliggjort af Thorkild Hansen i romanen Det Lykkelige Arabien - også Ægypten, som del af en videnskabelig ekspedition udsendt af Frederik 5. Niebuhr studerede pyramiderne og forsøgte at tyde hieroglyfferne.

Aftenens foredrag vil dykke ned i de to rejsende, hvad de egentlig så og tegnede, og hvad vi i dag kan sige om de opdagelser de gjorde.

Kulturhuset Elværket

Ved Kirken 6, 3600 Frederikssund

Husk at medbringe kaffe eller lign. til pausen.

Øl og vand kan købes i caféen kontant eller på MobilePay.

Gratis adgang for medlemmer.

50 kr. for ikke-medlemmer.

Bliv medlem ved indgangen og kom gratis til foreningens foredrag. Prisen er kun 160 kr. for parmedlemskaber og 100 kr. for enkeltpersoner.