Onsdag den 26. april 2023 kl. 19:30

Anne-Marie Jørgensen

Fjorden og byen

En husejer i midtbyen kommenterede ødelæggelserne ved stormfloden i december 1921 med følgende bemærkning: ”De gamle vidste jo godt, at de ikke skulle bygge huse med kældre”. Vores lokale arkivleder fortæller historien om inddæmningen af Bløden, udnyttelsen af arealet mellem Frederikssund og Kalvøen og små og store oversvømmelser.

Købstaden Frederikssunds og landsbyen Ude Sundbys beliggenhed ved Roskilde Fjord gav fortidens indbyggere både muligheder og udfordringer, og det gælder også for nutidens indbyggere. Fotoet herunder viser gartner Jensens villa, Ny Sølyst, beliggende Bruhnsvej/Nygade. Villaen er senere revet ned, og i dag ligger der en Nettoforretning ved rundkørslen, som heller ikke var der i 1921.

Akivleder ved Frederikssund Lokalhistoriske Arkiver, cand.mag. Anne-Marie Jørgensen, fortæller historien om inddæmningen af Bløden, udnyttelsen af arealet mellem Frederikssund og Kalvøen og små og store oversvømmelser.

Kulturhuset Elværket

Ved Kirken 6, 3600 Frederikssund

Husk at medbringe kaffe eller lign. til pausen.

Øl og vand kan købes i caféen kontant eller på MobilePay.

Gratis adgang for medlemmer.

50 kr. for ikke-medlemmer.

Bliv medlem ved indgangen og kom gratis til foreningens foredrag. Prisen er kun 160 kr. for parmedlemskaber og 100 kr. for enkeltpersoner.